Tweede test met een zelfrijdende shuttle in ons land

Exact 1 maand geleden vond in Han-sur-Lesse de eerste test op de openbare weg plaats met een zelfrijdende shuttle. Vandaag ging in aanwezigheid van federaal Minister van Mobiliteit François Bellot in Eigenbrakel een tweede test met een autonome shuttle van start.  Het busje rijdt in de buurt van de Leeuw van Waterloo over een traject dat 5x zo lang is en op technologisch vlak complexer dan bij de eerste test.  

Nog grotere uitdagingen

Dag op dag één maand geleden vond in Han-sur-Lesse de allereerste test met een autonome shuttle op de openbare weg in ons land plaats.

Op een traject van ongeveer 500 meter rijdt sindsdien een zelfrijdend busje zonder bestuurder rond. In Eigenbrakel rijdt sinds vandaag een soortgelijke shuttle over een traject van 2,4 kilometer, ofwel bijna 5x zo lang. Hij rijdt vanaf de Leeuw van Waterloo tot aan de hoeve van Hougoumont.

De uitdagingen tijdens deze nieuwe test zijn groter dan bij de eerste test. Bij de eerste test ging het over een traject dat vrijwel rechtdoor ging, nu zitten er enkele bochten in het parcours dat bovendien licht glooiend is. De weg is op sommige stukken veel smaller en wordt niet alleen gebruikt door fietsers en voetgangers, maar ook door boeren die met hun tractor naar het veld rijden. De shuttle detecteert al deze weggebruikers en past zijn gedrag hierop aan. Hij zal vertragen of stoppen als er potentieel gevaar op een botsing dreigt.

Sensoren worden meer gebruikt in Eigenbrakel

De grootste uitdaging bestaat erin dat het voertuig onder de bomen (en dus het bladerdek) zijn juiste koers moet kunnen bepalen. In Han-sur-Lesse was de hele route op voorhand zo geconfigureerd dat de shuttle tijdens zijn rit zich enkel zich op het GPS-signaal baseerde. Enkel in geval van problemen met het GPS-signaal werden de Lidarsensoren gebruikt, die de gebouwen als referentie-elementen gebruikten.

Bij deze tweede test gebruikt de shuttle niet enkel het GPS-signaal. Wanneer hij onder de bomen rijdt  positioneert hij zich voortdurend door middel van zijn Lidarsensoren die welbepaalde obstakels langs de weg detecteren.

De vallende bladeren op het wegdek vormen een extra probleem. De sensoren mogen die niet als ‘obstakel’ detecteren, want dan gaat de shuttle niet verder rijden.

Een maand autonome voertuigen: een evaluatie

Na één maand in Han-sur-Lesse kunnen we een eerste positieve balans opmaken. In totaal maakten al iets meer dan 1000 personen gebruik van de shuttle die rijdt van de parking van de Grotten van Han tot aan het gemeenteplein. Zes begeleiders hebben ervoor gezorgd dat deze shuttle goed kon functioneren. Het voertuig heeft wel de nieuwsgierigheid opgewekt van de mensen die het tegenkwamen. De meest gestelde vragen gingen over de wijze waarop de shuttle functioneert, of hij wel gaat stoppen als er mensen voor de shuttle passeren en wat de toekomstmogelijkheden zijn.

De shuttle heeft weinig technische problemen gehad. Hij heeft talloze voertuigen gekruist zonder problemen en hij heeft niemand aangereden. Het minibusje heeft aan een kruissnelheid van 15 km/u gereden, maar met pieken tot 18 km/u. Soms is hij wel gestopt voor een plastic zakje dat voorbijvloog.

Voor deze tests is er steeds een begeleider aan boord die op elk moment de controle over het voertuig kan overnemen. Hij heeft enkele malen manueel het commando moeten overnemen omdat voertuigen foutief geparkeerd stonden en de doorgang van de shuttle blokkeerden. De huidige technologie laat nog niet toe dat de shuttle zelf obstakels ontwijkt. De volgende generatie zal dat wel kunnen. Hij zal dan de vrije ruimte naast elk obstakel kunnen berekenen en zelf inschatten of hij het veilig kan omzeilen.

Zelfrijdende shuttle opstap naar zelfrijdende wagen

De zelfrijdende shuttles zijn ideaal om te gebruiken op campussen, pretparken en om mensen van de parking van een ziekenhuis naar de ingang te vervoeren. Zo kunnen ze de mobiliteit verhogen van ouderen of mensen die moeilijk te been zijn, want ze zijn aangepast om bijvoorbeeld rolstoelgebruikers mee te nemen. Niet alleen de technologie van de zelfrijdende shuttles, maar ook van de zelfrijdende personenwagens evolueert steeds sneller. Verschillende merken testen in het buitenland hun nieuwe modellen op de openbare weg.

Vertrouwen van de burger

Essentieel in het verhaal van alle zelfrijdende voertuigen is het vertrouwen dat mensen in deze technologie hebben. Uit een enquête van Vias institute blijkt dat meer dan 4 op 10 Belgen (42%) meent dat het grootste nadeel van de autonome voertuigen verlies van hun vrijheid achter het stuur is. Zij willen zelf de controle over hun voertuig houden en niet de ‘bevelen’ overlaten aan een ‘computer’.

De rol van de media voor het creëren van een draagvlak voor de nieuwe technologie bij de burger valt niet te onderschatten. Elk ongeval met een zelfrijdend voertuig krijgt grote aandacht. In de meeste gevallen had het ongeval ook door een bestuurder niet vermeden kunnen worden. Studies van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) in de Verenigde Staten voorspellen tegen 2035 dat er een daling is van het aantal ongevallen met 80% dankzij autonome en geconnecteerde wagens.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot is alvast verheugd met nieuwe test: ‘Nog maar een maand geleden reed een zelfrijdende shuttle over een traject van 500 meter. Vandaag in Eigenbrakel, aan de voet van de Leeuw van Waterloo, gaat het over een traject van 2400 meter. Na één maand wordt dus al een parcours afgelegd dat bijna 5x zo lang is. Het gebruik van de meest recente technologieën is de weg die we moeten inslaan om ten volle het potentieel van autonome en geconnecteerde voertuigen te gebruiken. Deze  revolutie in de mobiliteit is net zo belangrijk als de eerste wagen in het begin van de 20ste eeuw. Deze test vandaag versterkt nog mijn boodschap naar een mobiliteit die duurzamer, meer geconnecteerd en meer intermodaal is.’

Contactpersonen

Stef Willems, woordvoerder Vias institute : 0473/85.59.44.

Jasper Pillen, woordvoerder minister F. Bellot: : 0472/78.89.17.

Sven Heyndrickx, woordvoerder FOD Mobiliteit: 0473/83.64.90

Simone Popon: woordvoerder Keolis : 0497/49.34.08

Bart Walraet: woordvoerder Baloise : 0473/90.23.08

Karen Sleurs : persverantwoordelijke Marsh : 0485/28.73.52

                                               

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.